Næste udsendelse: 22:00 19.30Nyheder (G)

TV i dag

  • 22:0019.30Nyheder (G)
  • 22:10Sommerservice (G)
  • 22:19Vejret i morgen (G)
  • 22:20Mellem os i Sommerlandet (G)Mellem os i sommerlandet er i denne uge rykket til den østlige del af Bornholm. I aften ser vi tilbage i tiden i Stammers Halles Badehotels baghave, hvor der engang levede vilde dyr og besøger danmarks ældste legeland, Brændesgårdshaven, der, siden der kom nye ejere til, har arbejdet hårdt for at få mere af havens gamle sjæl frem.
  • 23:05Mellem os i Sommerlandet (G)Mellem os i sommerlandet er på sommerens havnerundfart nået til Aarsdale Havn. I aften skal vi høre om, hvad der holder liv i en lille havn som den i Aarsdale, og så skal vi også forbi byens helt store vartegn, Aarsdale Mølle.
  • 23:50Mellem os i Sommerlandet (G)Mellem Os i Sommerlandet ser torsdag nærmere på det blomstrende iværksætteri på øen. Vi besøger nogle af dem, der har valgt at tage springet og starte noget nyt op med egen idé og hører dem om, hvilke udfordringer de har mødt på vejen.
  • 00:35Mellem os i Sommerlandet (G)Mellem Os i Sommerlandet tager fredag på campingtur, hvor vi skal følge livet på en campingplads. Vi besøger blandt andet campingpladsens ejer for at høre om dagligdagens mange gøremål, og så kommer en af øens dygtige gourmetkokke forbi og laver campinggourmet.
  • 01:2019.30Nyheder (G)
  • 01:30Højt at flyve (G)Man er altid i hyggeligt selskab med gutterne fra Østbornholms Modelflyveklub, hvor man er fælles om kærligheden til radiostyrede modelfly. Vi skal blandt andet kigge nærmere på formandens imponerende samling af motorer. Vi skal træne i flysimulatoren. Vi skal kigge lidt på byggesæt og så skal vi naturligvis op, hvor det hele sker: Op i luften og mærke frihedens vingesus.
  • 02:00Borgenes Ø 2:6 (G)Gamleborg, Bornholms store vikingeborg, troner på klippen over Ekkodalen. Borgen er sandsynligvis et residens for en besættelsesmagt, der indlemmede øen i et andet rige, måske det danske.
  • 02:30EKKO (G)Ærø fik ræven til øen under en isvinter. Nu er der så mange, at jægerne går specifikt efter ræv. Skal ræven tilbage til Bornholm, kan vi måske lære noget af ærøboerne om, hvordan ræven påvirker naturen. Ekko tager på rævejagt på Ærø men får også et tilbageblik på den bornholmske rævejagt.
  • 03:10Sprogblomster (G)TV 2/Bornholms sprogleg, hvor to hold dyster om at gætte hinandens ord fra det bornholmske ordlager.
  • 04:00Det fordømte efterår: En eksplosion af liv (G)Efterår betyder slutning og dvale, eller gør det? På mange måder er efteråret en eksplosion af liv. Det vælter med bær og nødder og for svampene er det højsæson for sex.
  • 04:30Kryb og kravl : I lige linje fra urtiden (G)Der findes kun få egentlige urinsekter og urkrebsdyr, som ikke har ændret sig siden Kridttiden, og flere af dem er yderst sjældne at få at se. Se Morten finde sølvfisk, damrokker, ferejer og klippespringere.

Evaluering: Der er kommet mere byliv på Store Torv

Siden maj har Bornholms Regionskommune og en række interessenter forsøgt at styrke bylivet på Store Torv i Rønne. Nu viser en evaluering, at forsøget har virket.
Siden maj måned har Store Torv i Rønne været indrettet efter konceptet Shared Space, der har til formål at ligestille fodgængere, cyklister og motoriseret trafik i gadebilledet og styrke bylivet på torvet.

Der har derfor været plantekummer på vejarealet for at sætte trafikhastigheden ned, og på selve torvepladsen er der indrettet små miljøer med granitsten, grønne bænke og stålkummer med prydgræsser.

Nu viser en ny evaluering, at den nye indretning har været positiv for bylivet.

- De mange aktiviteter har skabt liv, hvilket har været rigtig positivt. Torvet har været et bedre sted at opholde sig, uden tvivl, skriver Rønne Handelsstandsforening i evalueringen.

Og Rønne-Knudsker Byting skriver blandt andet:

- Opdelingen med kummer og bænke samt siddemiljøerne i klynger rundt omkring har fungeret godt.

Med hensyn til trafikken er man dog ikke i mål.

- Vejbaner for biler og cykler konflikter med kummernes placering og den tilsigtede slalomkørsel. Det forvirrer og generer cyklisterne, skriver Rønne Byforening.

Kørebanen har altså fortsat været et areal for busser og biler og ikke et sted, hvor færdslen var på fodgængernes præmisser. Dog er hastigheden over torvet faldet fra 30 til 20 km/t i gennemsnit, viser de trafikmålinger, som Teknik og Miljø har lavet før og under forsøgsperioden.

Det er dog ikke alle, som er enige i evalueringens konklusioner. I klippet fortæller Bo Jartoft fra Phote Care, hvorfor han ikke mener, at Shared Spares-ideen har fungeret.

Aktuelle programmer på Play