Næste udsendelse: 22:40 Mellem os (G)

TV i dag

  • 22:10Stafetten - Henrik Schwarz (G)Henrik Wraae Schwarz er ansat ved Bornholms Politi. Han kom til Bornholm fra Sønderjylland i 1993. Han har alle årene boet i Klemensker, hvor hele familien har været aktive i det lokale foreningsliv.
  • 22:40Mellem os (G)I torsdagens udgave af Mellem os får vi besøg af Michael Møller, der står bag projektet Klar-til-job. Derudover kommer Michael Koefoed-Hansen, der har en stor interesse for danske færger.
  • 23:05360 (G)Debatprogrammet 360, med aktuelle gæster i studiet.
  • 23:30Sådanmark (G)De bedste historier fra hele Danmark og dagens medværter: Flemming Madsen og Patrick Pedersen (Mændenes Maddyst)
  • 00:0022Nyheder (G)
  • 00:10Stafetten - Henrik Schwarz (G)Henrik Wraae Schwarz er ansat ved Bornholms Politi. Han kom til Bornholm fra Sønderjylland i 1993. Han har alle årene boet i Klemensker, hvor hele familien har været aktive i det lokale foreningsliv.
  • 00:40Mellem os (G)I torsdagens udgave af Mellem os får vi besøg af Michael Møller, der står bag projektet Klar-til-job. Derudover kommer Michael Koefoed-Hansen, der har en stor interesse for danske færger.
  • 01:05360 (G)Debatprogrammet 360, med aktuelle gæster i studiet.
  • 01:30Sådanmark (G)De bedste historier fra hele Danmark og dagens medværter: Flemming Madsen og Patrick Pedersen (Mændenes Maddyst)
  • 01:55Bogforum - Stig Tackmann (G)
  • 02:20Månedens foredrag - Finn Ole Nielsen (G)Finn Ole Nielsen, chefarkæolog ved Bornholms Museum, fortæller om årets gang i den arkæologiske afdeling.
  • 03:10Krimimesse 2015 - Thomas Rydahl (G)Blod, mord og spænding var på dagsordenen under Krimimessen i Fængslet i Horsens. Værter og journalister fra syv TV 2-regionalstationer interviewede forfattere og markante personligheder med særlig tilknytning til stationens sendeområde.
  • 03:35Mens du sover (1:12) (G)Vi er taget på natreportage for at møde nogle af dem der arbejder, mens du sover.
  • 04:00Mellem os (G)I torsdagens udgave af Mellem os får vi besøg af Michael Møller, der står bag projektet Klar-til-job. Derudover kommer Michael Koefoed-Hansen, der har en stor interesse for danske færger.
  • 04:30Stafetten - Susanne Kristensen (G)Susanne Kristensen er ægte bornholmer med kun et år væk fra øen. Hun har arbejdet med mennesker hele sit liv og det nyder hun stadig. Hun og hendes mand har i flere år haft plejebørn i det store hus i Rønne. Susanne Kristensen er troende, og det er et gennemgående tema i dette afsnit af Stafetten.
  • 05:00Sådanmark (G)De bedste historier fra hele Danmark og dagens medværter: Flemming Madsen og Patrick Pedersen (Mændenes Maddyst)

Sverige har den sikreste trafik i EU

Sverige er det land i EU, som har færrest dræbte i trafikken, viser en ny opgørelse fra EU-kommissionen. Danmark snupper en fjerdeplads.
Det sikreste land i EU, når det gælder trafiksikkerhed, er Sverige. I løbet af 2017 mistede 25 personer livet pr. en million indbyggere i den svenske trafik. Det er en forbedring sammenlignet med 2016, hvor tallet lå på 27, hvilket svarer til seks procent færre dødsfald.

I Danmark var der i løbet af 2017 32 personer, som mistede livet i trafikken pr. en million indbyggere. Det betyder, at Danmark er det fjerdesikreste land, hvad angår trafiksikkerhed, kun overgået af Sverige, Storbritannien og Holland. Forrige år lå tallet på 37, hvilket svarer til 13 procent færre trafikrelaterede dødsfald.

Den positive trafikudvikling i Danmark skal forstås som et resultat af en målrettet indsats om at forbedre den danske trafik, som begyndte i 90’erne, og som siden hen er blevet opdateret med nye målsætninger i 2013, forklarer Jesper Sølund, dokumentationschef ved Rådet for Sikker Trafik.

– Færdselssikkerhedskommissionen lavede en handlingsplan i 90’erne om at halvere antallet af dræbte og skadede i trafikken over 12 år. Handlingsplanen havde i alt 32 tiltag, 16 statslige og 16 kommunale. Et af tiltagene var for eksempel, at man skal have højtsiddende baglygter på biler, siger Jesper Sølund til News Øresund.

I 2013 opdaterede man handlingsplanen, så målsætningen i stedet lød på, “at antallet af dræbte i 2020 ikke må overstige 120”. Det mål har man forsøgt at efterleve ved blandt andet at satse på flere motorveje, flere rundkørsler, bedre trafikanter og sikrere biler, forklarer Jesper Sølund:

– Der forekommer ofte ulykker i vejkryds, og det har derfor været vigtigt at bygge flere rundkørsler. Også på landeveje kører folk ofte galt, hvorfor man i høj grad har satset på en udbygning af motorvejsnettet. På den måde kan man kanalisere landevejstrafikken til motorvejene, som alt andet lige er sikrere, siger han.

Derudover er det lykkedes at påvirke danske trafikanter til at være mere opmærksomme i trafikken og til at benytte sikkerhedsselen mere. I 90’erne var det cirka 80 procent, som brugte selen, mens det i dag er cirka 96 procent, som benytter den, siger Jesper Sølund til News Øresund og tilføjer:

– Vi kører også generelt langsommere samtidig med, at vi har reduceret antallet af spritbilister. Det skyldes blandt andet, at politiet har ført meget mere målrettede kontroller af bilisterne, hvilket har givet indtrykket af, at det faktisk betyder noget, at man overholder trafikreglerne, siger han.

Hvad angår Sveriges trafiksikkerhed, er en del af forklaringen på deres førsteplads, at man meget tidligt, ligesom i Danmark, formulerede en handlingsplan for trafiksikkerhed. For over 20 år siden formulerede Sverige nemlig en målsætning om en “nulvision”, hvilket betyder, at man sigter efter at bringe antallet af døde i trafikken ned til nul.

Det har man blandt andet gjort ved at satse på såkaldte 2+1 veje, flere rundkørsler, sikrere køretøjer samt at trafikanter generelt er blevet bedre til at anvende sikkerhedssele og autostole til børn, siger Lars Ekman, ekspert på svensk trafiksikkerhed ved Trafikverket.

De konkrete tiltag i Danmark og Sverige minder en del om hinanden, hvilket skyldes, at de Nordiske lande har et tæt samarbejde, hvad angår forbedringer af trafiksikkerheden – Norge ville højst sandsynligt også toppe listen, hvis de altså indgik i opgørelsen, vurderer Jesper Sølund. Han tilføjer, at hvor Danmark lærte meget af Sverige med hensyn til biltrafikken, har Sverige meget at lære af Danmark med hensyn til cykeltrafikken. Danmark har nemlig en cykeltrafik i verdensklasse, siger han.

/News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen

Aktuelle programmer på Play