Næste udsendelse: 20:25 Lædersmeden (G)

TV i dag

  • 19:40Etape Bornholm (G)
  • 20:25Lædersmeden (G)En af de yngste virksomheder på Bornholm, har mange år på bagen. Claus Broe begyndte at arbejde med læder for 45 år siden, og nu driver han Læderværkstedet i Pedersker.
  • 20:59Vejret i morgen (G)
  • 21:00Bornholm knokler - Svineproducent (G)På St. Muregård, mellem Klemensker og Olsker, produceres der smågrise og det er en omstændig proces. Vi er kommet med ind i maskinrummet, hvor man ikke skal være bange lort, når fremtidens flæskestege og kotelletter produceres.
  • 21:30Danmark i kold krig - Spionage 4:8 (G)I 4. afsnit af Danmark i kold krig skal vi møde en tidligere ubådskaptajn på Holmen i København, og vi skal høre, hvordan russerne fik en lærestreg, da de kom lidt for tæt på et missilbatteri på Stevns. Vi skal også en tur til Bornholm med en tidligere chef for Forsvarets Efterretningstjeneste, der vil vise os den hemmelige lyttestation på Dueodde.
  • 22:0022Nyheder
  • 22:09Vejret i morgen (G)
  • 22:15Etape Bornholm (G)
  • 23:00Lædersmeden (G)En af de yngste virksomheder på Bornholm, har mange år på bagen. Claus Broe begyndte at arbejde med læder for 45 år siden, og nu driver han Læderværkstedet i Pedersker.
  • 23:25Bornholm knokler - Travhest (G)Vi er taget til Smedegaarden i Rønne, hvor vi skal prøve livet som hestepasser hos Healthy Horse. Her træner de blandt andet travheste.
  • 00:0022Nyheder (G)
  • 00:10Etape Bornholm (G)
  • 01:00Lædersmeden (G)En af de yngste virksomheder på Bornholm, har mange år på bagen. Claus Broe begyndte at arbejde med læder for 45 år siden, og nu driver han Læderværkstedet i Pedersker.
  • 01:25Bornholm knokler - Travhest (G)Vi er taget til Smedegaarden i Rønne, hvor vi skal prøve livet som hestepasser hos Healthy Horse. Her træner de blandt andet travheste.
  • 02:00Nationalpark Thy (48:52) (G)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 02:30Månedens foredrag - Bente Jensen (G)Bente Jensen, Cand. mag. i Historie, fortæller om turismens udvikling på Bornholm.
  • 03:30Guld fra gemmerne (G)I programmet ”Guld fra Gemmerne” præsenterer et udvalg af landets museer deres allerbedste historier – indsamlet gennem århundreder. Ofte med rødder årtusinder tilbage i tiden.
  • 04:00Flere sider af Jussi Adler-Olsen (G)Forfatter Jussi Adler-Olsen fortæller om sin krimiroman "Selfies".
  • 04:30Vild Med Dyr (G)Ree Parks tre sorte næsehorn har indtil nu gået i hvert sit indelukke men drømmen er at få en lille næsehornsbaby men før det kan ske, skal de store dyr kunne gå sammen på den store savanne. I dag skal Anna Louise lukke hunnen Bashira og hannen Tabo sammen
  • 05:00Stafetten - David Camacho (G)David Camacho har rigtigt mange forskellige strenge at spille på. Han er blandt andet konsulent for flere virksomheder. Overordnet set drejer meget af hans virke om at hjælpe andre mennesker.

Det er dyrere at dø ovre

Nye regler - og en højere pris på at fragte kister - gør det dyrere for øens bedemænd, at Bornholmslinjen har overtaget fra Færgen. Det vil Bornholmslinjen ændre.
Det er blevet dyrere at dø på den anden side af vandet, nu hvor Bornholmslinjen står for færgebetjeningen af Bornholm, og det skaber problemer for øens bedemænd.

- Vi er magtesløse overfor Molslinjen, som jeg kalder dem. Vi har prøvet at kontakte dem, men de siger bare, at det produkt, vi efterspørger, ikke findes, siger bedemand Peter Lund fra Rønne.

Det produkt, som Peter Lund savner, er muligheden for at sende en førerløs bil med færgen. Det kunne bedemænd nemlig med den tidligere udbyder af trafikbetjeningen af Bornholm.

- Måden, vi har gjort det på indtil videre, er, at vi - for at holde udgifterne så langt nede som muligt - har taget en af vores rustvogne med en tom kiste i, har kørt den ned til færgen, hvor de så har kørt den ombord. Og så har der været en kollega i Køge, altså en bedemand, som har hentet bilen der, og kørt op og lagt afdøde i kisten, kørt den tilbage til Køge, hvor han har afleveret nøglen til personalet på færgen, og så har vi modtaget bilen i Rønne, siger Peter Lund.

Det tilbyder Bornholmslinjen slet ikke. Og de har to grunde til hvorfor:

- Vi har ikke noget koncept for førerløse biler, og vi synes heller ikke, det er vores personales opgave at håndtere rustvogne med afdøde mennesker i, siger kommunikationschef Jesper Maack fra Bornholmslinjen.

Både med Færgen og på Bornholmslinjen er det også muligt at fragte kister i et særligt kisterum, men det er blevet omkring tre gange så dyrt.

- Selve transporten er steget fra omkring 340 kroner til op mod 1100 kroner, siger Peter Lund.

Det er dog et område, Bornholmslinjen vil ændre prisen på så hurtigt som muligt.

- Det har hele tiden været meningen, at det skal koste det samme, som bedemændene har været vant til, at det kostede, så hvis det koster mere, er det en fejl, vi retter indenfor de nærmeste dage, siger Jesper Maack.

Aktuelle programmer på Play