Næste udsendelse: 20:58 Vejret i morgen (G)

TV i dag

  • 20:25Set fra oven - Wandee Andersen (G)Wandee Andersen er fra Thailand. Hun har boet på Bornholm i mange år, og er kendt som massør. Og ikke en helt almindelig af slagsen: Wandee Andersen har udviklet sin helt egen effektive teknik, så kunderne kan nøjes med få behandlinger.
  • 20:58Vejret i morgen (G)
  • 21:00Udtryk: Bjørn NørgaardBilledhugger Bjørn Nørgaard brændte for alvor sit navn fast på nationens nethinde, da han i 1970 slagtede en hest på åben mark og for rullende kamera. Her 38 år senere møder han stadig folk, der siger: "er det ikke dig med hesten"? Men Bjørn Nørgaard har lavet stribevis af kunstværker siden: skulpturer, relieffer, dronningens gobeliner på Christiansborg Slot og senest dronningens gravmæle. Vi besøger ham i hans værksted på Møn.
  • 21:20Storebælt - Dykkere tjekker bropiller (G)Storebæltsbroen skal også holdes ved lige under havoverfladen. Derfor skal et hold dykkere ned og rense og efterse rustbeskyttelsen på bropillerne. Men den lumske strøm under Vestbroen gør operationen langt mere tidskrævende end forventet.
  • 21:50Fugleskolen (G)
  • 22:0019.30Nyheder og direkte fra LAN-party i Rønne (G)
  • 22:23Vejret i morgen (G)
  • 22:25Billeddetektiverne (G)I denne udsendelse debutterer museumsinspektør Jakob Seerup i Billeddetektiverne. Og han præsenterer et helt nyt museumsklenodie.
  • 22:55Set fra oven - Wandee Andersen (G)Wandee Andersen er fra Thailand. Hun har boet på Bornholm i mange år, og er kendt som massør. Og ikke en helt almindelig af slagsen: Wandee Andersen har udviklet sin helt egen effektive teknik, så kunderne kan nøjes med få behandlinger.
  • 23:20Udtryk: Bjørn Nørgaard (G)Billedhugger Bjørn Nørgaard brændte for alvor sit navn fast på nationens nethinde, da han i 1970 slagtede en hest på åben mark og for rullende kamera. Her 38 år senere møder han stadig folk, der siger: "er det ikke dig med hesten"? Men Bjørn Nørgaard har lavet stribevis af kunstværker siden: skulpturer, relieffer, dronningens gobeliner på Christiansborg Slot og senest dronningens gravmæle. Vi besøger ham i hans værksted på Møn.
  • 00:0019.30Nyheder og direkte fra LAN-party i Rønne (G)
  • 00:25Billeddetektiverne (G)I denne udsendelse debutterer museumsinspektør Jakob Seerup i Billeddetektiverne. Og han præsenterer et helt nyt museumsklenodie.
  • 00:55Månedens foredrag - Bjørn Ørding Thomsen (G)Bjørn Ørding Thomsen fortæller om Den sorte død og dens efterfølgende virkninger
  • 02:00BogForum med Tine Enger (G)Søren Vesterby fra TV Syd interviewer forfatter Tine Enger. Tine Enger er kendt for at opsøge grænselande og tabuer og er aktuel med krimien ”Land under” der udspiller sig ved vadehavet.
  • 02:30Nationalpark Thy (33:52) (G)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 03:00Vild Med Dyr (G)I Vild Med Dyr er Anna Louise Tranæs Didriksen med ved træningen af den lille isbjørn Siku, der bare er tre måneder gammel. Nu skal Siku til at opdrages til det han er – nemlig en isbjørn.
  • 03:30Mens du sover (6:12) (G)Vi er taget på natreportage for at møde nogle af dem der arbejder, mens du sover.
  • 04:00Guld fra Gemmerne (G)Guld fra Gemmerne besøger museer i hele Danmark. Denne gang besøger vi Egeskov, Dueholm, Rold, Aakirkeby, Holbæk, Dannevirke, Maribo og Aalborg.
  • 04:30Bornholm knokler - Slamsugeroperatør (G)Når man kører med en slamsuger, så arbejder man blandt andet med lort, men det betyder på ingen måde, at det er et lorte arbejde. Vi fik lov til at komme med Fugato ud og prøve, hvad man laver som slamsugeroperatør.
  • 05:00Stafetten - Christina Juhl Sørensen (G)Gå Bornholm rundt på 18 huller. Nordeuropas største minigolfbane ligger i Østerlars, og bag den står Christina Juhl Sørensen.

Transportministerens kommentar efter dagens møde

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) skriver til TV 2/Bornholm, at han er åben overfor ønsker til mulige forbedringer af færgedriften. Læs kommentaren her.
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) havde i dag ikke mulighed for at stille op til et personligt interview efter mødet med forligskredsen. Men han kommer med denne kommentar skriftligt til TV 2/Bornholm.

- Jeg har i dag haft et godt møde med forligskredsen, hvor vi drøftede færgebetjeningen af Bornholm. Jeg har sagt til forligskredsen, at jeg er fuldstændig åben overfor ønsker til mulige forbedringer af færgebetjeningen, hvis det holder sig inden for de gældende økonomiske og juridiske rammer, hvis bornholmerne ønsker forbedringerne, og hvis forbedringerne kan forhandles på plads med Molslinjen, skriver ministeren i en mail til TV 2/Bornholm.

- Under mødet fik Molslinjen mulighed for at fortælle om deres oplevelser som operatør, ligesom jeg præsenterede forligskredsen for ministeriets planer om at gennemføre en ekstern skibsteknisk undersøgelse af, om Molslinjen lever op til de komfortkrav, der fremgår af kontrakten, tilføjer transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet oplyser desuden, at det fremgår af kontrakten, at Molslinjens hurtigfærger skal kunne sejle ved bølgehøjder på op til 3,5 meter og i vindstyrker på op til 16 meter/sekund.

Der har dog i den seneste tid været stort fokus på komforten ombord på hurtig-færgen, Express 1. På denne baggrund er ministeriet ved at forberede gennemførelsen af en skibsteknisk undersøgelse.

Den vil tage stilling til følgende to punkter:

1. Overholder Molslinjens hurtigfærger det krav til komfort ombord på hurtigfærgerne, der følger af kontrakten. Hurtigfærgerne omfatter ikke kun Express 1, som sejler fast mellem Rønne og Ystad, men også Express 2, som skal sejle i stedet for Express 1 ved dennes dokophold i starten af 2019. Og det gælder også Max, som skal sejle sammen med Express 1 i højsæsonen. Kravet til komfort er, at alle hurtigfærgerne skal leve op til, at den teoretiske andel af passagerer, der på en overfart bliver søsyge, ikke overstiger 10 %.


2. Såfremt den skibstekniske undersøgelse viser, at en eller flere af Molslinjens hurtigfærger ikke overholder kontraktens komfortkrav, skal den skibstekniske undersøgelse afdække, hvad der kan gøres for at sikre, at Molslinjens hurtigfærger overholder kontraktens komfortkrav, herunder om påmontering af en såkaldt T-foil stabilisator kan sikre dette.


Vi afventer i øvrigt svar fra ministeren med en kommentar på den brugerundersøgelse, flere ordførere fortæller, man vil foretage. Vi har også bedt om et svar på kritikken af beregningsprincipperne, som afgør, hvor mange passagerer, der er søsyge.

Aktuelle programmer på Play