Næste udsendelse: 23:00 Mellem os (G)

TV i dag

  • 22:10Flyverkai 2 - Hvis du drejer, slår du dig ihjel! (G)Kai Schou Christensen, pensioneret kaptajn og teknisk chef fra Bornholmstrafikken, styrtede i 2005 med sit hjemmebyggede fly i Alperne. Kai lavede en usædvanlig, men gennemtænkt manøvre, og han overlevede. Til stor forundring for den lokale havarikommision. Kai Schou Christensen fortæller den dramatiske historie om styrtet - og om sit hjemmebyggede mesterværk Opus 3.
  • 23:00Mellem os (G)15-årige Mathilde Byder fra Aakirkeby deltager i årets X-factor. I onsdagens udgave af Mellem os kan du høre mere om den oplevelse og om hendes musikdrømme. Det skal også handle om herretøj, for Nexø Herremagasin skifter ejer. Både den gamle ejer Søren Gram og den nye ejer Magnus Dyrmose Andersen er med i studiet til en snak om forretningen gennem tiden, og ikke mindst hvordan fremtidens Herremagasin ser ud.
  • 23:25Nationalpark Thy (43:52) (G)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 00:0022Nyheder (G)
  • 00:10Flyverkai 2 - Hvis du drejer, slår du dig ihjel! (G)Kai Schou Christensen, pensioneret kaptajn og teknisk chef fra Bornholmstrafikken, styrtede i 2005 med sit hjemmebyggede fly i Alperne. Kai lavede en usædvanlig, men gennemtænkt manøvre, og han overlevede. Til stor forundring for den lokale havarikommision. Kai Schou Christensen fortæller den dramatiske historie om styrtet - og om sit hjemmebyggede mesterværk Opus 3.
  • 00:55Mellem os (G)15-årige Mathilde Byder fra Aakirkeby deltager i årets X-factor. I onsdagens udgave af Mellem os kan du høre mere om den oplevelse og om hendes musikdrømme. Det skal også handle om herretøj, for Nexø Herremagasin skifter ejer. Både den gamle ejer Søren Gram og den nye ejer Magnus Dyrmose Andersen er med i studiet til en snak om forretningen gennem tiden, og ikke mindst hvordan fremtidens Herremagasin ser ud.
  • 01:25Månedens foredrag: Gammel og glad (G)Tidligere sognepræst Inge Lorentzen besøger Bornholms Højskole og holder foredraget "Gammel Og Glad"
  • 02:20Nationalpark Thy (11:52) (G)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 02:50Vild Med Dyr (G)Hvor langt vil en isbjørn strække sig for en skefuld flødeis? Det finder Anna Louise Tranæs Didriksen ud af nu, hvor Vild Med Dyr går tæt på de hvide kæmper i Skandinavisk Dyrepark.
  • 03:20Storebælt - Inde i Østbroen (G)Denne gang skal vi ind i hængebroen, hvor et lille tog venter. Midt inde i broen er man i gang med at lave en platform, og vi skal også se, hvad der gemmer sig under en ganske lille lem i gulvet. Men det hele starter hos smedefirmaet HRS i Korsør.
  • 03:50Guld fra Gemmerne (G)Guld fra Gemmerne besøger museer i hele Danmark. Denne gang besøger vi Skive, Herlufholm, Aabenraa, Lemvig, Odense, Holbæk, og Aalborg.
  • 04:15Bornholm knokler - op til jul, i Aakirkeby-Hallerne (G)Aakirkeby Hallen leverer mad til stort set hele Bornholm, og her ved juletid er der ekstra gang i gryder, ovne og pander. Der produceres julemad i rå mængder, og i denne sidste julespecial bliver der knoklet med blandt andet brød, risengrød og saltstegte sild.
  • 05:00Stafetten - Lars Greve (G)

Express 1 undersøges i januar

Komfortundersøgelsen af Bornholmslinjens Express 1 og 2 går i gang i denne måned. Det fremgår af det kommissorium, der beskriver undersøgelsen.
Undersøgelsen af komforten på Express 1 og 2 går i gang i denne måned, mens undersøgelsen af færgen Max begynder i april. Det fremgår af Kommissorium for skibsteknisk undersøgelse, der er Transportministeriets beskrivelse af den undersøgelse, der skal laves.

FORCE Technology, der skal lave undersøgelsen, skal afdække to spørgsmål:

1) Om Molslinjens hurtigfærger til og fra Bornholm lever op til anbefalingerne i ISO 2631, således at den teoretiske andel af passagerer, der bliver søsyge på en overfart, ikke overstiger 10 % opgjort efter beregningsprincipperne i ISO 2631.

2) Effekten af montering af en såkaldt T-foil stabilisator på hurtigfærgerne uanset resultatet af ovenstående undersøgelse.

Den første del af undersøgelsen er todelt. Der skal både laves beregninger af, om andelen af passagerer, der bliver søsyge, ligger over eller under 10%. Derudover skal der også laves accelerationsmålinger på færgerne. Målingerne bliver lavet under sejladser på Østersøen.

Undersøgelsen af effekten af montering af en T-foil stabilisator vil alene ske ved hjælp af beregninger.

Undersøgelsen gennemføres på baggrund af en bølgehøjde på maksimalt tre meter, da Molslinjen ikke får bøder for forsinkede ankomster eller aflyste overfarter ved bølgehøjder over tre meter.

Resultaterne af undersøgelserne af Express 1 og 2 forventes at være klar i marts.

Aktuelle programmer på Play