Næste udsendelse: 20:40 I lære som mountainbiker (G)

TV i dag

  • 20:10Mellem os - ugens udvalgte
  • 20:40I lære som mountainbiker (G)Hvorfor har mountainbikes affjedring over det hele? Hvad er det, så mange bliver bidt af ved sporten? Og hvordan lærer man det? Dèt og meget mere forsøger Ditte Faber Hjortnæs at få svar på, når hun går i lære som mountainbiker.
  • 21:08Vejret i morgen (G)
  • 21:10Nationalpark Thy (18:52)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 21:40Kronprinsen på Bornholm før Royal Run (G)
  • 22:0019.30Nyheder (G)
  • 22:15Næste uges tv (G)
  • 22:19Vejret i morgen (G)
  • 22:20Sportsaften (G)
  • 22:40Mellem os (G)
  • 23:10I lære som mountainbiker (G)Hvorfor har mountainbikes affjedring over det hele? Hvad er det, så mange bliver bidt af ved sporten? Og hvordan lærer man det? Dèt og meget mere forsøger Ditte Faber Hjortnæs at få svar på, når hun går i lære som mountainbiker.
  • 23:40Kronprinsen på Bornholm før Royal Run (G)
  • 00:0019.30Nyheder (G)
  • 00:15Næste uges tv (G)
  • 00:20Sportsaften (G)
  • 00:40Mellem os fra tirsdag (G)Keramikeren Agnethe Schmidt Bigum har den seneste tid vist sin kunnen i TV2-programmet "Keramikkamp". Hun lægger vejen forbi Mellem Os. Vi får også besøg af kunstneren Peter Frimand, der lavet en skulptur, som trækker tråde til farfarens arbejde i Klippeløkken Granitbrud.
  • 01:05Mellem os fra onsdag (G)"Flugten fra Bornholm 1944" er netop genudgivet. Bogen handler om et amerikansk bombefly, som efter kamp over Berlin må nødlande ved Sose, hvorefter besætningen hjælpes af gode bornholmere. Mød bogens forfatter Erik Dyreborg Livoni.
  • 01:35Mellem os fra torsdag (G)Vi skal stemme til Europaparlamentsvalget den 26. maj, og derfor har Mellem Os haft flere af de lokale kandidater i studiet. I aften er det så Kenny Olsen fra Liberal Alliances tur. Du kan også møde Olivia og Amanda, der underviser i salsa i Nexø.
  • 02:05FV19 - Valgdebat: Trafik, turister og tilflyttere (G)
  • 03:25FV19 - De unges valg på Campus (G)
  • 05:10Kronprinsen på Bornholm før Royal Run (G)

Ni nye dieselbusser køres i stilling

Når ni af BAT's ældste busser skal skiftes ud, så peger et enigt Natur- og Miljøudvalg på, at de skal køre på diesel og ikke el. Deprimerende, mener kritikere.
- Jeg synes, at det er så deprimerende, lyder det fra Jette Spangsby, som er medlem af projektet Grønne Rønne.

Sammen arbejder de for en grønnere omstilling, og udvalgets beslutning er hovedløs, mener hun.

- Samtidig med at unge demonstrerer for klimaet og kommunen afholder møde om vindmølle- og solcelleenergi, så køber man dieselbusser, siger hun undrende.

Derfor skrev hun den 8. april et brev til Regionskommunen og BAT, hvor hun beskriver det modsigende i, at kommunen har en vision om at gøre Bornholm CO2-neutralt i 2025, samtidig med, at man nu vil investere i diesel frem for el.

- Det er to skridt frem og et tilbage hele tiden, siger hun.

Formanden for udvalget, Leif Olsen (SF), mener dog, at dieselbusserne er et skridt i en grønnere retning.

- Hvis dit alternativ er, at vi havde haft hundrede procent elbusdrift i morgen, så vil indkøbet af ni dieselbusser være forkert. Men ser du sådan på det, at vi udskifter ni gamle dieselbusser med ni moderne, så bevæger vi os faktisk i den rigtige retninger, siger han.

Han mener ikke, at Bornholm er klar til en udelukkende elektrisk busdrift, og den tidligere kommunalbestyrelses plan om at indføre to elbusser til at starte med, er heller ikke holdbar, mener han.

- Vi har ikke infrastrukturen, og vi kan ikke køre med både diesel- og elbusser samtidigt, for så skal du have to værkstedsfaciliteter og to serviceorganisationer, og det er meget, meget dyrt. Så når vi lægger om til el, så skal vi gøre det all the way, siger han.

Det har man netop gjort i Roskilde Kommune, hvor man som den første kommune i Danmark har en udelukkende elektrisk drift af bybusser. En model, der ifølge Leif Olsen ville medføre, at Regionskommunen skulle give 3,5 millioner for en elbus frem for 2 millioner kroner for en dieselbus.

- Det er Movia, der står for det projekt, og de er landets største busselskab. Vi er landets suverænt mindste. Vi har ikke de ressourcer, de har, siger han.

Leif Olsen mener fortsat, at Bornholm skal være klimaneutralt i 2025 og derfor kan en model være, at busserne skal leases, så de er billigere at komme af med igen.

Men den model klinger hult hos Jette Spangsby:

- Jeg forstår ikke, at når man skal investere, at man så ikke investerer på den mest miljørigtige måde. Hvorfor udskyde, udskyde, udskyde i stedet for at sige, nu beslutter vi, vi har et mål, og det skal vi følge, siger hun.

Kommunalbestyrelsen skal i morgen tage stilling til, hvordan de vil forholde sig til udvalgets anbefaling.

Aktuelle programmer på Play