Næste udsendelse: 23:10 Et lettere liv - Det er en vanesag 1:2 (G)

TV i dag

  • 22:15Sprogblomster (G)Gæt med om bornholmske ord. Se med, når Joakim Lind Tranberg endnu en gang forsøger at holde panelet i kort snor.
  • 23:10Et lettere liv - Det er en vanesag 1:2 (G)Bornholmerne bliver tungere og tungere ligesom resten af verden, og med vægten følger en række af sundhedsproblemer. I en dokumentar i to afsnit undersøger vi, hvorfor det er så svært at styre kiloene, og hvad kan vi gøre for at undgå, at vores liv bukker under for vægten.
  • 23:35Fra lade til landevej - Slib og sæder (3:12) (G)Bilen er langsomt blevet skilt ad, og mens der i 3. afsnit rodes lidt under Taunussen, er bilentusiasten Ole Bramsgaard også gået igang med et omfattende slibearbejde. Og så bliver det gamle, udslidte interiør kørt til sadelmageren, som skal give det nyt liv.
  • 00:0022Nyheder (G)
  • 00:15Sprogblomster (G)Gæt med om bornholmske ord. Se med, når Joakim Lind Tranberg endnu en gang forsøger at holde panelet i kort snor.
  • 01:05Et lettere liv - Det er en vanesag 1:2 (G)Bornholmerne bliver tungere og tungere ligesom resten af verden, og med vægten følger en række af sundhedsproblemer. I en dokumentar i to afsnit undersøger vi, hvorfor det er så svært at styre kiloene, og hvad kan vi gøre for at undgå, at vores liv bukker under for vægten.
  • 01:30Krimimessen: Leif Davidsen (G)Leif Davidsen har skrevet en række krimier, der foregår i Østeuropa. Han er på regionernes scene på Krimimessen 2016 med vært Brian Christensen fra TV2 Bornholm.
  • 01:55Bornholm knokler - Smed (G)I denne omgang af Bornholm Knokler prøver vi kræfter med jobbet som smed. Der skal svejses og arbejdes på materiale til luftfartsindustrien, og der er nok udfordringer når man f.eks. aldrig har prøvet at svejse.
  • 02:30Mens du sover (9:12) (G)Vi er taget på natreportage for at møde nogle af dem der arbejder, mens du sover.
  • 03:00Flere sider af Lene Dybdahl (G)Fantasyforfatter Lene Dybdahl fortæller om sin bog "Skyriel".
  • 03:30Guld fra gemmerne (G)Guld fra Gemmerne besøger museer i hele Danmark. Denne gang besøger vi Aars, Viborg, Varde, Stege, Tange og Marstal.
  • 03:55På sporet af Bornholm - fra Aakirkeby - Nexø (G)I dette afsnit skal vi fra Aakirkeby til Nexø. Det sidste stræk på den bane, som startede jernbanefeberen på Bornholm. Her skal vi forbi Pedersker og Kanikkegaard Station, men også Ugleenge kurven, hvor toget en dag kørte af sporet.
  • 04:30Nationalpark Thy (31:52) (G)Hvad har virket i kampen mod hybenroserne? Vi er med eksperterne på klitheden for at se resultatet.
  • 05:00Fra lade til landevej - Slib og sæder (3:12) (G)Bilen er langsomt blevet skilt ad, og mens der i 3. afsnit rodes lidt under Taunussen, er bilentusiasten Ole Bramsgaard også gået igang med et omfattende slibearbejde. Og så bliver det gamle, udslidte interiør kørt til sadelmageren, som skal give det nyt liv.

Færgerapport kostede 1,2 millioner kroner

Det 12 sider lange litteraturstudie, som FORCE Technology har udarbejdet til Transportministeriet, har kostet staten 1,2 millioner kroner.
1.252.600 kroner.

Sådan lyder regningen til Transport- og boligministeriet.

For de penge har ministeriet fået det litteraturstudie på 12 sider, der beskriver hvor stor en effekt en t-foil vil have på antallet af søsyge passagerer ombord på Bornholmslinjens hurtigfærger i Østersøen.

Det viser en aktindsigt, hvor det også fremgår, at ministeriet har betalt i alt ni fakturaer for det udførte arbejde. Den mindste regning fra FORCE Technology er på 25.793,05,- mens den største er på 293.679,69,-

Rapporten skulle blandt andet kaste lys over, om en såkaldt t-foil kunne sikre, at færre passagerer blev søsyge.

Planen var at lave fysiske målinger ombord på Bornholmslinjens hurtigfærger på ruten Rønne-Ystad, men det lykkedes ikke FORCE Technology at lave målingerne, da man ikke kunne blive enige med Bornholmslinjen om, hvordan målingerne skulle foretages.

I stedet blev der foretaget et såkaldt litteraturstudie, hvor FORCE Technology beskrev den eksisterende viden på området. Dog uden at kunne komme med en sikker vurdering af, om en t-foil vil forbedre passagerernes oplevelse mærkbart.





Aktuelle programmer på Play